Aan het woord: Van de Velde Installatiegroep
Van de Velde Installatiegroep werkt al een aantal jaren voor l’escaut. Monteurs van Van de Velde komen regelmatig bij onze huurders thuis. Maar wat doen ze precies? We laten hen aan het woord.
Van de Velde Installatiegroep uit Yerseke is een totaalinstallatiebedrijf met 130 betrokken medewerkers. Ze ontwerpen, installeren en onderhouden verschillende technische installaties. Dat doen ze voor verschillende woningcorporaties, zorgorganisaties en industriële bedrijven in Zuidwest-Nederland. Recent vierden ze hun 75-jarig jubileum. Veel is veranderd, maar de basis blijft: kwaliteit, duurzaamheid en flexibiliteit.
Wat doen jullie voor l’escaut?
‘We voeren planmatig onderhoud uit aan installaties in woningen van l’escaut. Zoals aan cv-ketels, warmtepompen en warmte-terugwin-installaties. En voor brandveiligheid plaatsten we bij de meeste woningen rookmelders. Ook verrichten we dringende reparaties aan installaties buiten werktijden. En we denken mee over de verduurzaming van de woningen.’
Wanneer krijgen huurders met jullie te maken?
‘Bij dringende storingen nemen huurders contact met ons op. We reageren dan zo snel mogelijk. Bij onderhoud of vervanging van installaties nemen wij zelf contact op met de huurder. Dat doen we via een brief per post, maar ook steeds vaker digitaal. Soms gebeurt het dat de afspraak die gepland is, niet doorgaat. We vinden dat erg vervelend voor een bewoner. Dat kan komen door ziekte, of de monteur loopt uit omdat hij onverwachte dingen tegenkomt tijdens het onderhoud. Het kan ook voorkomen dat er een urgente storing is waarbij een andere bewoner zonder warm water en cv zit. Dat gaat altijd voor op het onderhoud.’
Wat is het leukste aan jullie werk?
‘Bij een probleem nemen mensen contact met ons op. We moeten dan snel schakelen. Daardoor is geen dag hetzelfde. En we hebben met veel verschillende mensen contact. Dat maakt het uitdagend en leuk. Het geeft ook voldoening als we een probleem op kunnen lossen.’
Wat is een uitdaging voor jullie?
‘Geschikt technisch personeel is zeker voor de toekomst een uitdaging. Door alle technische ontwikkelingen, is specialistische kennis en ervaring nodig. Een warmtepomp werkt bijvoorbeeld heel anders dan een cv-ketel.’
Tip van Van de Velde
Bel je naar Van de Velde met een probleem? Het helpt als je dan de volgende dingen door kunt geven:
Bij problemen met de cv-ketel:
- Wat is de druk van de cv-ketel?
- Is de cv-ketel al gereset?
- Wat geeft de cv-ketel voor storing aan?
- Staan er minimaal twee radiatorknoppen open per verdieping, zodat de cv-ketel zijn warmte kwijt kan?
- Staat de gaskraan open in de meterkast en bij de cv-ketel?
Bij problemen met elektra:
- Is er een groep uitgevallen in de meterkast?
- Heb je een stekkerproef met het apparaat gedaan?