Aan het woord: Lindhout schilder-vastgoedonderhoud
‘Wat is er mooier dan als je als onderhoudspartner weggaat en alles er weer als nieuw uitziet?’
In 2018 selecteerde l’escaut drie bedrijven voor het onderhoud van de buitenkant van haar woningen. Dat zijn De Schrijver Vastgoedonderhoud, Lindhout schilder-vastgoedonderhoud en Geluk Groep. De vorige keer stelden we De Schrijver Vastgoedonderhoud voor. Deze keer: Lindhout schilder-vastgoedonderhoud. Directeur Gert-Jan Lindhout vertelt.
‘Lindhout schilder-vastgoedonderhoud vindt haar oorsprong in Oud-Vossemeer en heeft zich later gevestigd in Bergen op Zoom (hoofdkantoor), Goes, Terneuzen, Roosendaal en Breda. Lindhout heeft tachtig vaste medewerkers. Het team dat voor l’escaut werkt, bestaat uit een planvormer/calculator, een projectleider die het project aanstuurt, een bewonersconsulent die de communicatie met bewoners verzorgt, een voorman die op het werk dagelijks aanspreekbaar is en onderhoudsvakmannen.’
Hoe is de samenwerking tussen l’escaut en Lindhout?
‘In 2018 zijn wij met nog twee andere bedrijven, Geluk en De Schrijver, gevraagd voor een nieuwe manier van werken binnen l’escaut. Dit is een langdurige samenwerking om de woningen te onderhouden met vooraf gemaakte kwaliteitsafspraken. Zo zorgen we ervoor dat er minder vaak onderhoud nodig is en daardoor een hogere bewonerstevredenheid.’
Wanneer komen jullie in contact met bewoners?
‘Wij brengen met de onderhoudspartners alle woningen in kaart. Zo ontstaat er een goed beeld van de onderhoudskosten op lange termijn. Een jaar voordat de schilderwerkzaamheden starten, maakt de onderhoudspartner al een opname voor het betreffende project. Dit noemen wij een quick scan. Meestal krijgen bewoners hierover vooraf een brief. Zo weten ze dat wij door de wijk lopen en mogelijk ook een keer kunnen aanbellen. Vervolgens gaan wij met de quick scan en de meetgegevens aan de slag. We maken een activiteitenplan en berekenen de kosten. Ook maken we een voorlopige planning. Vervolgens kan er een bewonersavond georganiseerd worden. Als dit niet nodig is, ontvangen de bewoners ruim van tevoren een brief. Van Lindhout krijgen bewoners een uitgebreide brief met een foto van de voorman, telefoonnummers en andere contactgegevens zodat zij ons altijd kunnen bereiken.’
Wat is het mooiste project waar jullie aan hebben gewerkt en waarom?
‘Alle projecten die wij tot nu toe voor l’escaut hebben gedaan, waren bijzonder. Als wij aan de slag gaan, zijn de kozijnen en oppervlakken vaak sterk gedegradeerd (lage glansgraad). De ondergronden zijn vaak lang niet gereinigd en de kleuren zitten er al een aantal jaar op. Soms zit er nog enkel glas in en is de kierafdichting matig. Wat is er dan mooier als je als onderhoudspartner weggaat en alles er weer als nieuw uitziet? Voor ons is het belangrijk dat de bewoners tevreden achterblijven. Daar doen wij het allemaal voor. Bewonerstevredenheid is zowel voor de l’escaut als voor de onderhoudspartner belangrijk.’
Hebben jullie een tip voor bewoners?
‘Die hebben wij zeker. Het is belangrijk dat de glans van de kozijnen zo hoog mogelijk is. Daardoor blijft de verflaag lang goed. Bij het zemen van de ramen is het altijd handig om het houtwerk mee te nemen: twee vliegen in één klap. En nog twee andere tips: probeer zoveel mogelijk te ventileren in huis. Bij nieuw dubbel glas zitten vaak ventilatieroosters, probeer deze zoveel mogelijk open te laten staan. En bij een mooie tuin met veel groen, let er dan op dat planten niet te dicht op de gevel en/of houten kozijnen staan. Haal dit af en toe weg, want daardoor kan houtrot ontstaan. En mochten er nadat wij geschilderd hebben, nog vragen of opmerkingen zijn, meld die dan zeker bij de klantenenquête, dan kunnen wij er nog iets mee doen.’
Foto boven: Waldemar, Erik, John (v.l.n.r.)
Foto onder: Maaike, Johannes (v.l.n.r.)