Woning huren

Veel gevraagd over Woning huren

Hoe kom ik in contact met de huurdersvereniging?

Algemeen

Nieuwe huurders ontvangen bij het afsluiten van de huurovereenkomst een formulier voor lidmaatschap voor de HVL. Je kunt je op deze manier aanmelden. Voor meer informatie kun je kijken op de website: HVL.

Wat doet een huurdersvereniging?

Algemeen

De huurdersvereniging vertegenwoordigt onze huurders en praat mee over belangrijke zaken als de jaarlijkse huurverhoging, huurovereenkomst, huurbeleid, leefbaarheid en herstructurering. Jaarlijks organiseert de huurdervereniging een ledenvergadering en doet daarbij verslag over het afgelopen jaar. Voor meer informatie kun je kijken op de website: HVL.

Wat is een huurdersvereniging?

Algemeen

Om in overleg te blijven met de huurders, is in 2002 de huurdersvereniging l'escaut woonservice opgericht. De huurdersvereniging vertegenwoordigt onze huurders en praat mee over belangrijke zaken als de jaarlijkse huurverhoging, huurovereenkomst, huurbeleid, leefbaarheid en herstructurering. Met de huurdervereniging is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, daarin is vastgelegd welke thema's er sprake is van informatie-, advies- of instemmingsrecht. De afspraken zijn gebaseerd op de Overlegwet. Ook is de huurdervereniging partij samen met de gemeente en de corporaties voor de prestatieafspraken in Vlissingen. Voor meer informatie kun je kijken op de website: HVL.

Voor welke zaken kan ik als huurder bij de huurdersvereniging terecht?

Algemeen

De huurdersvereniging vertegenwoordigt onze huurders en praat mee over belangrijke zaken als de jaarlijkse huurverhoging, huurovereenkomst, huurbeleid, leefbaarheid en herstructurering. Jaarlijks organiseert de huurdervereniging een ledenvergadering en doet daarbij verslag over het afgelopen jaar. Voor meer informatie kun je kijken op de website: HVL.

Bij wie kan ik terecht met een vraag over het onderhoud van de gezamenlijke tuin?

Algemeen

Het kan zijn dat het onderhoud niet naar wens is of dat je hier een vraag over hebt. Geef dit aan bij ons en wij helpen je graag verder. Je kunt deze aanvraag telefonisch (0118) 422300 of via het Contactformulier melden voor het Team Wijkbeheer. We doen ons best om je zo spoedig mogelijk te helpen.

Bij het uitvoeren van onderhoud hebben jullie schade aan mijn woning of spullen veroorzaakt. Hoe kan ik deze schade verhalen?

Algemeen

Wanneer schade is ontstaan aan je inboedel, als gevolg van werkzaamheden door of in opdracht van l'escaut woonservice, moet je zo snel mogelijk je inboedelverzekering hiervan op de hoogte stellen. 

Hoe vaak overlegt een huurdersvereniging met bewoners?

Algemeen

Minimaal één keer per jaar en op verzoek kan een gesprek worden aangevraagd.

Hoe vaak overlegt een huurdersvereniging met l'escaut woonservice?

Algemeen

l'escaut woonservice heeft 6 keer per jaar overleg met de huurdervereniging.

Kan ik me aanmelden als lid van de huurdersvereniging?

Algemeen

Nieuwe huurders ontvangen bij het afsluiten van de huurovereenkomst een formulier voor lidmaatschap voor de HVL (Huurdervereniging l'escaut). Je kunt je op deze manier aanmelden. Voor meer informatie kun je kijken op de website: HVL.

Ik heb per ongeluk schade aan mijn woning veroorzaakt. Wat nu?

Algemeen

Je meldt de schade aan l'escaut woonservice, graag met foto's van de schade. Wij nemen contact met je op voor verdere schadeafhandeling. Schade aan eigendommen van l'escaut woonservice moet door de veroorzaker worden vergoed.

ik heb een klacht over vogels, duiven- of meeuwenoverlast. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

Duiven- en of meeuwen overlast is vervelend, l'escaut woonservice kan er niets aan doen. Het Team Wijkbeheer kan je eventueel adviseren en of meedenken wat in jouw geval het beste zou kunnen werken. 

Tijdens het broedseizoen van vogels, tussen maart en augustus ondernemen wij geen actie voor bijvoorbeeld het schoonmaken van een dakgoot. Buiten het broedseizoen, tussen september en april kunnen wij wel een afspraak voor het schoonmaken van een dakgoot inplannen. 

Ik heb een klacht over het complex waar ik woon, waar kan ik terecht?

Algemeen

Je kunt een klacht schriftelijk via het Contactformulier of via het Klachtformulier melden. Omdat een klacht per complex kan verschillen zullen wij kijken welk team of afdeling dit het beste op kan pakken.We doen ons best om je zo spoedig mogelijk te helpen.

Kan ik bij l'escaut woonservice een moestuintje / volkstuintje huren?

Algemeen

l'escaut woonservice heeft (nog) niet veel moestuintjes of volkstuintjes in beheer. Je kan telefonisch contact opnemen (0118) 422300 en een terugbelverzoek achter laten voor het Team Wijkbeheer of gebruik het Contactformulier. We informeren je graag naar de mogelijkheden.

Mijn schutting aan de woning is stuk / kapot / weggewaaid / omgewaaid of verrot. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is de schutting eigendom van jou en de buren probeer het dan op te lossen met de buren waarmee je de schutting deelt. Wanneer je het lastig vindt om in gesprek te gaan hierover met jouw buren, laat het ons weten. Wij kunnen met je meedenken of u eventueel adviseren. Neem dan contact met ons op via het Contactformulier.

Alleen wanneer de schutting eigendom is van l'escaut woonservice zullen wij deze repareren.

Kan ik een plattegrond krijgen van mijn woning?

Algemeen

Natuurlijk kan dat! Wij sturen je deze toe per e-mail. Je kunt de plattegrond telefonisch (0118) 422300 opvragen of laat een bericht achter op het Contactformulier.

Kan er een extra stopcontact aangelegd worden om mijn scootmobiel op te laden?

Algemeen

Stopcontacten voor het opladen van een scootmobiel in de algemene hal is voor iedereen toegankelijk. De aanvraag voor een extra stopcontact kan je telefonisch (0118) 422300 of via het Contactformulier melden voor het Team Wijkbeheer. Wij doen ons best om je zo spoedig mogelijk te helpen.

Er is een woning aangeboden op Zuidwestwonen, de omschrijving en plattegrond komen niet overeen. Hoe kom ik aan de juiste informatie?

Algemeen

Je kan je vraag via ons klantenportaal via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300 stellen. Wij streven ernaar om bij elke woning die geadverteerd staat de juiste plattegrond te tonen. Er kunnen kleine afwijkingen zijn wat afmetingen betreft. Tijdens de bezichtiging kun je de juiste afmetingen zien.

Krijg ik een woning aangeboden als ik een betalingsachterstand heb?

Algemeen

Je dient een verhuurdersverklaring te uploaden op Zuidwestwonen waarop te zien is hoeveel de betalingsachterstand is en of er een regeling getroffen is. Wij beoordelen aan de hand van de verhuurdersverklaring of je bij l'escaut woonservice een woning kunt huren.

Wat is basishuur?

Algemeen

De basishuur (ook wel kale huur genoemd) is de huurprijs van je woning zonder de servicekosten. Let op: dit is niet het bedrag dat je maandelijks aan l'escaut betaalt. De basishuurprijs kun je terugvinden in 'mijn l'escaut'.

Alle huurders van l'escaut woonservice hebben een activatiecode ontvangen voor 'mijn l'escaut'. Hiermee activeer je jouw persoonlijke account. Nieuwe huurders van l'escaut woonservice ontvangen automatisch een activatiecode als zij beginnen met huren. Is er iets misgegaan en heb je geen activatiecode ontvangen? Vraag deze dan aan: Activatiecode.

Ik heb een uitnodiging ontvangen voor een intake- of kennismakingsgesprek. Is het mogelijk deze afspraak te verzetten?

Algemeen

Voor het verzetten van deze afspraak kun je contact telefonisch opnemen (0118) 422300 en vragen naar een medewerker van Team Verhuur. In overleg kun je een nieuwe datum plannen.

Hoe bereken ik mijn jaarinkomen?

Algemeen

Het kan zijn dat het inkomen op je inkomensverklaring van de Belastingdienst afwijkt van het inkomen dat je over de laatste 6 maanden hebt ontvangen. Je kunt dan zelf je inkomen berekenen. We noemen dit een actueel inkomen. Het actueel inkomen wordt geschat op basis van recente loonstroken en/of uitkeringsspecificaties. Je kunt zelf een schatting maken van je inkomen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • Het loon voor loonheffing x 12 (als loon/uitkering maandelijks wordt uitbetaald) of Het loon voor loonheffing x 13 (als loon/uitkering per 4 weken wordt uitbetaald).
  • Als het vakantiegeld niet maandelijks wordt uitgekeerd, dan kunt u de uitkomst van stap 1 vermenigvuldigen met 1,08.

Je hebt dan je (geschat) actueel inkomen. Let op: reken altijd met bruto bedragen.

Ik heb vragen over een (nieuwbouw)woning die ik geaccepteerd heb. Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Algemeen

Wanneer je een vraag hebt kun je contact met ons opnemen via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. Wij kunnen je dan doorverbinden of een terugbelverzoek achter laten bij Team Verhuur.

Belangrijke telefoonnummers voor huurders.

Algemeen

Een overzicht van belangerijke telefoonnummers voor huurders:

  • l'escaut woonservice: (0118) 422300.
  • Roegiers glasservice (24-uur service): (0118) 628000
  • Lacor Riooltechniek (ontstoppin riolering, 24-uur service): 0113 381133
  • Kone (lift storing): 0900 2255566
  • AAproTec (storingen aan automatische schuifdeuren en draaideur automaten, elektrische schuifhekken en speedgates): binnen kantooruren l'escaut woonservice (0118) 422300, buiten kantooruren: 0113-202049
  • Comfort Partners: 088-2703103
  • Delta Energie: 0118-225500
  • Evides: 0900-0787