Ramen wassen en schoonmaak

Veel gevraagd over Ramen wassen en schoonmaak

Hoe vaak worden de ramen gewassen in mijn woongebouw?

Algemeen

Hoe vaak en of je ramen worden schoongemaakt, hangt af van wat er is afgesproken in het schoonmaakplan. Deze informatie kun je opvragen bij het Team Wijkbeheer. Laat een bericht achter: contactformulier.

Wie is er verantwoordelijk voor het wassen van de ramen?

Algemeen

Dit hangt af van waar je woont. Wanneer je in een complex woont, wordt de buitenkant van je ramen vaak gewassen door een schoonmaakbedrijf. Hiervoor betaal je serviceskosten. Wanneer je niet in een complex woont, ben je hier als huurder meestal zelf verantwoordlijk voor.

De ramen in mijn woongebouw zijn vies. Waar meld ik dat?

Algemeen

Je kunt dit melden bij je wijkbeheerder. Het Team Wijkbeheer zal dit opnemen met het schoonmaakbedrijf.

Wat moet ik zelf schoonmaken in en buiten mijn woning in het woongebouw?

Algemeen

Niet alle schoonmaak hoort tot de verantwoordelijkheid van de schoonmaker. Ook heb je als huurder verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van je woning en je woongebouw. Het volgende moet je in ieder geval zelf schoonmaken:

  • Alle bereikbare ramen, deuren en kozijnen.
  • De galerij voor je woning en je balkon, inclusief de beplating en afscheiding met de buren.

Wie is verantwoordelijk voor het opruimen van rommel en spullen in de algemene ruimten?

Algemeen

Samen met je omwonenden in het woongebouw ben je verantwoordelijk voor het (brand)veilig houden van de algemene ruimten van je woongebouw. Dit betekent bijvoorbeeld dat er geen spullen en rommel in je portiek, trappenhuis, galerij, centrale entree, kelder en liften mogen staan. Zo houden we de ruimten samen veilig en netjes.

Wie verzorgt de schoonmaak van de algemene ruimten?

Algemeen

In sommige woongebouwen maakt een schoonmaker de algemene ruimten schoon. Zoals de entreehal en de liften. De huurder betaalt hier servicekosten voor,  deze kosten betaalt de huurder naast de kale huur als een voorschot.