Stookkosten

Veel gevraagd over Stookkosten

Moet ik zelf de meterstand doorgeven aan de energieleverancier?

Je energieleverancier heeft jaarlijks jouw meterstanden nodig om de jaarlijkse eindafrekening te kunnen opstellen. In het geval van een slimme meter zal je leverancier deze meterstanden vaak op afstand uitlezen. In het geval van een ouder type meter, moet je deze meterstanden zelf doorgeven. Je energieleverancier neemt hierover contact met je op. Heb je vragen over het doorgeven van meterstanden, neem dan contact op met je energieleverancier.

Waar is mijn voorschotbedrag voor stookkosten op gebaseerd?

Het voorschot wordt bepaald op basis van de gemiddelde werkelijke kosten over het jaar ervoor. Wij proberen dit altijd zo zuiver mogelijk vast te stellen, om te voorkomen dat je een groot bedrag moet bijbetalen.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

De werkelijke kosten zijn dan hoger dan de al betaalde voorschotten.

Op welke manier worden stookkosten in rekening gebracht?

Heb je een tussenmeter? De vaste kosten (infra-, netwerk- en meterkosten) worden gelijk verdeeld over het aantal woonruimten in het complex. De variabele kosten (het verbruik per woonruimte) wordt op basis van de eigen (tussen)meter per bewoner afgerekend. Heb je geen tussenmeter? De vaste kosten worden gelijk verdeeld over het aantal woonruimten in het complex. De variabele kosten worden verdeeld op basis van de oppervlakte per woonruimte.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?

Je kunt contact opnemen met een medewerker van Team Huurincasso.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen maar ik ben het niet eens met het bedrag. Wat kan ik doen?

Heb je een tussenmeter? Dan kun je contact opnemen met Techem. Zij stellen de afrekeningen op en kunnen je verder helpen. Het telefoonnummer van Techem staat vermeld op je afrekening.

Heb je geen tussenmeter? Dan kun je contact opnemen met ons Team Huurincasso via het Contactformulier.

Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?

Verhogen is altijd mogelijk. Naar beneden bijstellen vereist een onderbouwing en is afhankelijk van de goedkeuring door de incassomedewerker van l'escaut woonservice.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?

In de brief staat vermeld wanneer we het bedrag aan je overmaken.

Kan ik een glasverzekering bij jullie afsluiten?

In je servicekosten zit standaard een bedrag opgenomen voor de glasverzekering van je woning. Je hoeft deze niet zelf af te sluiten.