Zonnepanelen

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Liggen de zonnepanelen al een tijdje op je huurwoning? Dan is dit waarschijnlijk ook al bij je energieleverancier bekend. Wanneer je een nieuw energiecontract wil afsluiten bij een energieleverancier, is in dat geval de stroom die je zelf kunt opwekken, al opgenomen in de aanbieding. Je kunt dit altijd voor de zekerheid checken bij je energieleverancier. Zo betaal je nooit te veel, maar ook zeker niet te weinig voor de energiekosten.

De voordelen van zonnepanelen komen ten gunste van de bewoner. Jouw energielasten worden lager.

De meeste energieleveranciers sturen maandelijks een rapportage over de door jou verbruikte stroom en gas. In deze rapportage kun je eenvoudig zien hoeveel stroom je in die maand hebt teruggeleverd aan het energienet en welke vergoeding je daarover ontvangt van de energieleverancier. Dit bedrag staat meestal als minbedrag (bijvoorbeeld: - € 20) aangegeven en wordt één keer per jaar verrekend op het moment dat je de jaaropgave ontvangt.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Dit kun je aflezen op de energiemeter in de meterkast. Het ligt er aan welk type energiemeter je hebt. Hiervoor verwijzen wij je naar de instructie van de netbeheerder. Enduris-slimme meter.

Kunnen jullie zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

l'escaut woonservice brengt op zonnepanelen aan op haar woningen. Wij doen dit in fases. Zodra je aan de beurt bent, krijg je hierover bericht.

Ik heb zonnepanelen op mijn woning. Wie is er verantwoordelijk voor het schoonmaken hiervan?

Voor de beste werking van de zonnepanelen moeten deze schoon zijn. Omdat de panelen altijd schuin geplaatst worden (ook op een plat dak) spoelt het vuil er bij een regenbui gewoon af. l'escaut woonservice heeft ervoor gekozen de zonnepanelen niet te reinigen.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Nee, dit gebeurt automatisch. De aannemer die de zonnepanelen installeert, geeft dit door aan de netbeheerder. Je hoeft dit niet aan je energieleverancier door te geven.

Wat zijn de kosten voor het laten plaatsen van zonnepanelen via l'escaut woonservice?

l'escaut woonservice brengt gratis zonnepanelen aan.

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Ja, je moet thuis zijn, omdat er een aansluiting in de meterkast moet worden gemaakt.

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

Je hoeft zelf geen aanpassingen te doen. Dit doet de aannemer. Er wordt een aanpassing gemaakt in de meterkast. Kabels en leidingen worden zoveel mogelijk weggewerkt.

De omvormer van de zonnepanelen geeft een storing aan, wat kan ik doen?

Wanneer uw omvormer in storing staat, kunt u deze resetten. U doet dit als volgt:

  • Schakel de DC schakelaar aan de onderkant van de omvormer uit, zodat er geen stroom meer vanaf de zonnepanelen kan komen. Deze zit aan de onderkant in het midden of links.
  • Schakel vervolgens de werkschakelaar uit (deze zit naast de omvormer of in de groep in de meterkast).
  • Het is belangrijk om minimaal 30 minuten te wachten voor het systeem weer aangezet wordt. Zo heeft de installatie genoeg tijd om te herstellen.
  • Bij het wederom aanzetten is het belangrijk om éérst de werkschakelaar aan te zetten.
  • Zet tot slot de DC schakelaar weer aan.

Het kan even duren voordat het systeem weer volledig gerest is. Soms kan dit zelfs een halve dag duren. Pas de volgende dag zie je het beste of het proces afgelopen is, Dit ook in verband met het weer buiten.

Is het probleem nog niet opgelost? Neem dan contact op met l'escaut woonservice via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300.

Wat betekenen de lampjes op de omvormer van mijn zonnepanelen?

De lampjes van de omvormer geven het algemeen het volgende aan:

Groen: het systeem produceert energie, de omvormer werkt correct.

Groen knippert: de omvormer wordt geïnitialiseerd, krijgt spanning, maar er is geen productie. Dit kan zo zijn bij donker weer, bewolking of het opstarten en afsluiten.

Rood: de omvormer heeft een storing. De omvormer is gestopt met het leveren van stroom

Meerdere kleuren: het systeem start op of is aan het laden. Voornamelijk bij zonsopgang en zonsondergang, bewolking en donker weer.

Als het rode lampje overdag aan is, kan dit geen kwaad wanneer de groene ook aan is. Dit betekend dat hij wel gewoon energie oplevert. Het groene lampje zal op bewolkte dagen wat meer knipperen in verband met schaduwvorming. Afgezien van de ietwat mindere opbrengst door het weer, heeft dit geen negatieve gevolgen. Is alleen het rode lampje overdag aan op een tamelijke zonnige of lichte dag is er een storing.

Heb je nog vragen? Neem dan telefonisch contact op met l'escaut woonservice: (0118) 422300. Of laat een bericht achter op het Contactformulier.

Er is een probleem met de omvormer en resetten helpt niet, wat kan ik doen?

Neem contact op met l'escaut woonservice via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. Wij kunnen een opdracht maken voor Saman om contact met je op te nemen zodat zij een afspraak met je kunnen maken. Het is handig om dan het serienummer van de omvormer (zichtbaar aan de rechterzijkant op een sticker van de omvormer) en de eventuele foutcode van de storing bij de hand te hebben.